Winkelmand

Wijn bij Artevino: zo veel meer dan eenheidsworst tegen de dorst

Wijn bij Artevino

zo veel meer dan eenheidsworst tegen de dorst

Artevino klinkt niet alleen leuk, de naam van onze zaak vat ook onze wijnvisie samen: bij Artevino zien we wijn als een (culinair) kunstwerkje, waarin je naast terroir ook profesionele passie proeft. Inmiddels hebben we meer dan twintig jaar op de teller staan, en in die twee decennia veranderde er veel. Passie en focus op kleinschalige kwaliteit blijven de drijfveren voor het gros van de producenten én van kwaliteitsgerichte consumenten: in de VS -een land dat we eerder met ‘gigantisch’ associëren- produceert 92 % van de producenten minder dan 60000 flessen per jaar. De cijfers in Europa zijn vergelijkbaar. Ter vergelijking: Gallo -de grootste Amerikaanse wijnproducent- verkoopt 1 miljoen flessen per jaar. In België. Het zijn die grote jongens die de (super)markt dreigen te monopoliseren. Op zich is het al geen goede zaak dat we de enorme rijkdom van de wijnwereld laten reduceren tot een kleine selectie die in de rekken naast Cola staat, maar het wordt nog erger als dat aanbod kenmerken met de frisdrank gaat delen. Een merk als Coca-Cola is nagenoeg overal ter wereld verkrijgbaar én smaakt ook overal hetzelfde. Die kant is men met wijn ook aan het opgaan: er wordt volop geëxperimenteerd om wijnen te maken die niet gevoelig zijn voor de schommelingen en de veranderingen in het klimaat. Grote groepen hebben namelijk slechts twee doelen: veel winst maken en het jaar daarna nog meer winst maken. Het klimaat doorkruist deze doelstellingen en in die optiek sleutelt men volop aan wijnen die altijd en overal hetzelfde smaken. En zo komen proefbuiswijnen in beeld: dranken die wel smaken als wijn, maar niet meer van druiven zijn gemaakt en niet gevoelig zijn voor natuurlijke invloeden om de eenvoudige reden dat ze niet natuurlijk zijn. Zo dreigt een product met millennia geschiedenis naar het lab te verhuizen en de lijst van hyperbewerkt voedsel nog wat langer te maken. Bij Artevino roeien we met volle kracht tegen deze surrogaatstroom in: onze naam is geassocieerd met kunst, niet met kunst-matig. We hopen dat jullie net als wij de wondere wijnwereld willen blijven ontdekken en willen nog lang jullie bedreven en gedreven gidsen te mogen zijn.

Meer weten over onze duurzame filosofie of onze heerlijke wijnen ontdekken? 

 

Nieuwsbrief